Specialiștii din turism au oferit răspunsuri la întrebările legate de vacanțe, servicii turistice achiziționate și dorința de a pleca iar în călătorii

Avionul este pregătit și verificat înainte de îmbarcarea pasagerilor. FOTO Cătălin SCHIPOR

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin Direcția Generală Turism, oferă răspunsuri la o serie de întrebări ce stau pe buzele tuturor celor care nu au mai apucat să meargă în vacanță din cauza pandemiei, dar și celor care abia așteaptă să se termine restricțiile pentru a evada spre noi destinații.

Despre voucherele de vacanță, pachetele turistice, biletele de avion, dar și tot felul de situații apărute în urma declanșării pandemiei din cauza noului coronavirus, specialiștii din Direcția Generală pentru Turism a Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, au încercat să ofere răspunsuri cât mai complete.

Până în acest moment nu am folosit voucherele de vacanță primite anul trecut. Termenul de valabilitate al acestora va expira curând și, în contextul provocat de noul coronavirus, mă găsesc în imposibilitatea de a călători. Pot beneficia în continuare de acestea?

Valabilitatea voucherelor de vacanță a fost prelungită în data de 30 martie prin OUG nr. 35/2020 privind modalitatea de emitere și prelungirea valabilității voucherelor de vacanță, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19. Dacă ați beneficiat de vouchere de vacanță anul trecut, emise în perioada martie 2019 – decembrie 2019, indiferent de suport, le puteți folosi ulterior încheierii situației epidemiologice actuale și a efectelor ei, până pe data de 31 mai 2021.

Anul acesta vor mai fi emise vouchere de vacanță?

Da, însă emiterea voucherelor de vacanță pentru anul în curs se va face exclusiv pe suport electronic.

Am achiziționat în avans un pachet turistic pentru perioada imediat următoare. În contextul pandemiei mondiale provocate de noul coronavirus mă găsesc în imposibilitatea de a beneficia de aceste servicii. Pot recupera sumele achitate operatorului economic?

Dacă ați rezervat sau achiziționat un pachet de servicii de călătorie (o combinație de cel puțin două tipuri diferite de servicii de călătorie, de exemplu, transport și cazare), a cărui executare nu a început încă, aveți posibilitatea să anulați călătoria fără penalități în anumite condiții. Conform art. 13, alin (3) din OG nr. 2/2018, acest lucru este posibil doar în cazul “unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau care afectează semnificativ transportul pasagerilor la destinație”. Spre exemplu, poate fi vorba despre imposibilitatea de a beneficia de transport și cazare din cauza restricțiilor, limitărilor sau supendărilor impuse de autorități pentru mijloacele de transport (aeriene, terestre sau pe apă), respectiv închiderea sau suspendarea activității unității de primire turistică. Totodată, în această situație aveți posibilitatea de a obține și o rambursare completă a oricarei plăți.

RECOMANDARE! O altă variantă pe care o puteți lua în calcul este reprogramarea vacanței, cu acordul părților, astfel încât, după încheierea perioadei de pandemie și a efectelor acesteia, să călătoriți în aceleași condiții precum cele contractate inițial către destinațiile alese de dumneavoastră.

În contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, putem vorbi despre ”circumstanțe inevitabile și extraordinare”, astfel încât să pot recupera în integralitate sumele achitate în avans pentru pachetul turistic care urma să se desfășoare în perioada imediat următoare?

Sintagma „circumstanțe inevitabile și extraordinare” este definită la art. 3 pct. 3 din OG nr. 2/2018, după cum urmează: “o situaţie care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situaţie şi ale cărei consecinţe nu ar fi putut fi prevăzute şi evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.

Riscurile semnificative pentru sănătatea umană, cum izbucnirea unei boli grave la destinația de călătorie sau în imediata sa apropiere, ar putea fi considerate circumstanțe inevitabile și extraordinare. Prin urmare, pandemia provocată de noul coronavirus ar putea fi catalogată drept o circumstanță inevitabilă și extraordinară dacă aceasta există la data începerii executării pachetului turistic. De asemenea, închiderea sau limitarea accesului la unele obiective turistice, precum și restricțiile, limitările sau suspendările impuse de autorități pentru circulația mijloacelor de transport (aeriene, terestre sau pe apă), ce reprezintă componente care fac parte din pachetul de servicii de călătorie contractat, reprezintă motive de invocare a unor circumstanțe inevitabile și extraordinare. Însă, evaluarea acestor circumstanțe și modul în care afectează executarea pachetului turistic trebuie făcută de la caz la caz.

În contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, doresc să îmi reprogramez călătoria. Care este primul pas pe care trebuie să îl fac?

Dacă doriți să solicitați amânarea călătoriei pentru o dată ulterioară încheierii perioadei de pandemie și a efectelor acesteia, vă recomandăm să faceți o cerere în scris către operatorul economic. În cerere puteți menționa perioada în care ați dori reprogramarea și ulterior, împreună cu reprezentanții operatorului economic, să identificați cea mai bună variantă pentru dumneavoastră, astfel încât să puteți beneficia de aceleași condiții precum cele contractate inițial în destinațiile alese. Totodată, vă adresăm rugămintea de a lua în considerare volumul mare de solicitări la nivelul operatorilor economici din domeniul turismului și de a trata cu răbdare și înțelegere demersurile întreprinse de aceștia pentru soluționarea cu succes a solicitării dumneavoastră.

În contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, doresc să îmi anulez călătoria și să îmi recuperez sumele achitate în avans operatorului economic din turism. Care este primul pas pe care trebuie să îl fac?

Dacă doriți să solicitați anularea călătoriei și restituirea sumelor achitate, vă recomandăm să faceți o cerere în scris către operatorul economic. Totodată, vă adresăm rugămintea de a lua în considerare volumul mare de solicitări la nivelul operatorilor economici din domeniul turismului și de a trata cu răbdare și înțelegere demersurile întreprinse de aceștia pentru soluționarea cu succes a solicitării dumneavoastră.

Am achiziționat în avans un pachet turistic, programat pentru anul acesta, la sfârșitul verii/începutul toamnei. Având în vedere contextul epidemiologic actual, nu am încredere să mai călătoresc. Credeți că ar fi oportun să anulez călătoria?

Vă recomandăm să tratați lucrurile cu calm, să evaluați obiectiv fiecare situație în parte, în sensul identificării perioadei în care se poate călători în mod rezonabil la destinație, având în vedere riscul pentru sănătate și viață. Înainte să luați decizia de a anula călătoria programată pentru sfârșitul verii sau începutul toamnei, vă rugăm să acordați timp și să vă informați constant despre evoluția acestei crize din surse oficiale (Ministerul Afacerilor Interne / Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență/ Ministerul Sănătății/ Ministerul Afacerilor Externe). De asemenea, puteți consulta lista alertelor de călătorie, disponibilă la adresa https://www.mae.ro/travel-alerts.

Precizăm, dacă la locul de destinație nu se produc „circumstanțe inevitabile și extraordinare” care să afecteze în mod semnificativ executarea pachetului de servicii de călătorie, aveți dreptul legal de a vă retrage din contractele încheiate cu agențiile de turism, însă va trebui să plătiți penalități de încetare calculate conform clauzelor contractuale, în funcție de momentul anulării și cu respectarea prevederilor art. 13 alin. (1) și (2) din OG nr. 2/2018.

Dacă la locul de destinație nu se produc „circumstanțe inevitabile și extraordinare”, așa cum sunt ele definite de lege, îmi pot recupera sumele achitate în avans pentru pachetele turistice?

În cazul pachetelor de servicii de călătorie către destinații în care nu există alte circumstanțe inevitabile și extraordinare care să afecteze în mod semnificativ executarea pachetului de servicii de călătorie, aveți dreptul legal de a vă retrage din contractele încheiate cu agențiile de turism, însă va trebui să plătiți penalități de încetare calculate conform clauzelor contractuale, în funcție de momentul anulării și cu respectarea următoarelor prevederi:

Art. 13 alin. (1) din OG nr. 2/2018: “Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenției de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată și justificabilă.”

Art. 13 alin. (2) din OG nr. 2/2018: “În contractul privind pachetul de servicii de călătorie pot fi prevăzute penalități de încetare standardizate rezonabile, în funcție de momentul încetării contractului înainte de începerea executării pachetului, precum și de economiile de costuri și de veniturile prevăzute, generate de executarea alternativă a serviciilor de călătorie. În absența unor penalități de încetare standardizate, valoarea penalității de încetare corespunde prețului pachetului, din care se scad economiile de costuri și veniturile generate de executarea alternativă a serviciilor de călătorie. La cererea călătorului, agenția de turism organizatoare prezintă o justificare pentru cuantumul penalităților de încetare.”

Ce se întâmplă dacă nu am fost informat despre comisioanele, tarifele, penalităţile de încetare sau alte costuri suplimentare practicate de operatorul economic atunci când am achiziționat un pachet de servicii de călătorie?

Dacă agenţia de turism organizatoare sau, după caz, agenţia de turism intermediară nu a îndeplinit cerinţele în materie de informare cu privire la comisioanele, tarifele, penalităţile de încetare sau alte costuri suplimentare înainte de încheierea contractului privind pachetul de servicii de călătorie, conform art. 6, alin. (2) din OG nr. 2/2018, nu veți suporta aceste costuri.

Îmi pot recupera sumele achitate în avans pentru un singur serviciu turistic, în speță cazarea, dacă doresc să anulez sejurul în contextul situației epidemiologice actuale?

Dacă ați achiziționat un singur serviciu turistic (exemplu: doar cazare cu eventuale servicii de masă incluse) și vă aflați în imposibilitatea de a beneficia de el din cauza condițiilor epidemiologice actuale și a efectelor acesteia, una dintre variantele pe care le puteți lua în calcul este reprogramarea. Dacă doriți anularea sejurului și rambursarea sumelor achitate în avans, menționăm că nu pot fi aplicate prevederile OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate. Rambursarea acestor sume, în cazul serviciilor singulare, intră sub incidența Codului Civil.

Precizăm că în acest context sau în cazul închiderii unității în perioada în care serviciile ar trebui prestate aveți posibilitatea să solicitați unității de cazare rambursarea integrală a sumelor achitate în avans. De asemenea, dacă unitatea este deschisă în perioada mai sus menționată, aceasta are dreptul să rețină penalizările de anulare anunțate la momentul efectuării rezervării și să vă restituie diferența.

În situația în care ați achiziționat cazarea prin intermediul unei agenții de turism și unitatea este închisă în perioada în care serviciile ar trebui prestate, agenția de turism poate solicita rambursarea integrală a sumelor achitate în avans, ca ulterior să vi le restituie. Însă, dacă unitatea este deschisă, atunci aceasta are dreptul să rețină penalizările de anulare, în conformitate cu politica de penalizare din contractul semnat între unitatea de cazare și agenția de turism. În cazul inexistenței unui contract, se restituie agenției de turism difereța în conformitate cu politica unității de cazare anunțată la momentul efectuării rezervării.

Ce se întâmplă dacă am plecat în călătorie și, în contextul crizei provocate de noul coronavirus, mă găsesc în imposibilitatea de a mă întoarce?

În situația în care „circumstanțele inevitabile și extraordinare” intervin după începerea executării pachetului de călătorie și vă găsiți în imposibilitatea de a vă întoarce în condițiile stabilite prin contract, agenţia de turism organizatoare suportă costul cazării necesare, pe cât posibil de categorie echivalentă, pentru o perioadă care nu depăşeşte trei nopţi pe călător, conform prevederilor art. 14 alin. (16) din OG nr. 2/2018.

De asemenea, pentru a fi în siguranță și pentru a evita situațiile dificile care pot apărea în perioada șederii, vă recomandăm să solicitați sprijin ambasadelor și oficiilor consulare din țara în care vă aflați. Datele de contact ale acestora le puteți afla accesând următorul link: https://www.mae.ro/romanian-missions.

Doresc să îmi planific următoarea vacanță în afara granițelor. De unde pot afla informații în timp real despre alertele de călătorie?

Dacă plănuiți să vă petreceți următoarea vacanță în afara granițelor, vă rugăm să consultați lista alertelor de călătorie disponibilă la adresa: https://www.mae.ro/travel-alerts. Atragem atenția asupra faptului că informațiile referitoare la destinatiile închise sunt în continuă dinamică. De asemenea, recomandăm consultarea surselor oficiale de informații referitoare la infectarea cu noul coronavirus.

În urma decretării stării de urgență a fost suspendată activitatea de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor în localurile publice. Cu toate acestea, produsele pot fi comercializate prin livrare la domicilu?

Da. Este permisă organizarea de către unitățile economice de profil a activităților de comercializare a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu presupun rămânerea clienților în spațiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in”, „room-service” sau livrare la client.

Care sunt condițiile pentru livrarea produselor alimentare dacă sunt cazat la hotel, în contextul interdicțiilor impuse de autorități pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus?

Dacă sunteți cazat la hotel și solicitați livrare în cameră (“room service”), se recomandă ca produsele alimentare livrate să fie puse în recipiente de unică folosință.

Menționăm, dacă nu sunteți cazat la hotel și doriți să mergeți la restaurantul acestuia, nu veți putea servi produsele alimentare și băuturile în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației, ci veți primi produsele în recipiente de unică folosință („take away”).

Care sunt condițiile pentru asigurarea hranei zilnice dacă sunt cazat la pensiune, în contextul interdicțiilor impuse de autorități pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus?

În situația în care vă preparați singur mâncarea, puteți rămâne să o serviți în spațiul destinat acestui scop din interiorul sau exteriorul locației. În egală măsură, dacă pensiunea este deservită de o structură clasificată de alimentație publică și solicitați livrare în cameră (“room service”), atunci se recomandă ca produsele alimentare să vă fie aduse în recipiente de unică folosință.

În această perioadă este permis să urmez tratamente balneare, dacă sunt cazat la un hotel care dispune de aceste servicii?

Nu. Conform art. 2 din Ordonanța Militară nr. 1, au fost suspendate toate activitățile de tratament balnear realizate în spații închise. Accesul la piscină, saună, masaj și sală de forță este interzis.

În urma stării de urgență datorată pandemiei provocate de noul coronavirus, structurile de primire turistice cu funcțiuni de cazare au obligația să își suspende activitatea?

Nu, atât timp cât serviciile oferite includ doar cazarea și livrarea produselor alimentare sau băuturilor prin „drive-in”, „room-service” sau livrare la client.

Ce trebuie să fac dacă care doresc să depun o sesizare la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Generală Turism?

Pentru a primi un punct de vedere oficial din partea Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Generală Turism, persoanele sunt rugate să transmită aspectele semnalate pe adresa de e-mail: sesizari@mturism.ro.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*