În sezonul estival 2022, pe lângă structura tradițională de control, dedicată litoralului Mării Negre și Deltei Dunării, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a derulat, în premieră, activități de control în cadrul a încă 4 structuri similare, dedicate perioadei de vacanță de vară 2022.
Acestea au fost:
- Comandamentul Munte, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele: Valea Prahovei, Brașov, Sibiu, Covasna, Harghita,
- Comandamentul Moldova-Bucovina, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele: Neamț, Suceava, Iași,
- Comandamentul Maramureș, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele: Valea Izei, Săpânța, Sighetu Marmației,
- Comandamentul Mehedinți, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospitalității din zonele: Băile Herculane, Clisura Dunării.
În acest sezon, echipele de comisari ANPC au realizat 3.217 acțiuni de control, în toate regiunile menționate.
„Nu ne mândrim cu sancțiunile aplicate. Am fi mândri dacă țara noastră ar fi promovată la adevărata ei valoare. Avem de pregătit sezonul de iarnă și sper ca, măcar în ceasul al 12-lea, să se înțeleagă că ne dorim să așezăm lucrurile pe un făgaș normal. Turismul depinde de calitatea serviciilor! Nu noi distrugem turismul, ci nesimțirea”, a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu.
Pentru neregulile constatate, au fost aplicate:
- 2.520 amenzi contravenționale, în valoare totală de 16,9 milioane lei
- 3.226 avertismente
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme, în valoare de 1,35 milioane de lei
- oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, pentru 340 unități.
În ceea ce privește doar activitatea Comandamentului Litoral, tradițional pentru ANPC, față de același sezon al anului 2019, numărul acțiunilor de control a crescut de două ori și jumătate, au fost aplicate de 3 ori mai multe sancțiuni, iar amenzile contravenționale au crescut de 3,7 ori, în 2022.
Dintre cele mai frecvente abateri constatate de comisarii ANPC, în această perioadă, menționăm:
- Comercializarea unor produse alimentare expirate
- Modificarea stării termice a produselor alimentare
- Utilizarea unor condiții de depozitare neconforme
- Lipsa informării cu privire la alergeni și ingrediente care pot cauza alergii sau intoleranțe, în lista meniu
- Comercializarea unor produse alimentare cu caracteristici organoleptice modificate
- Utilizarea unor cântare fără a avea buletine de verificare metrologică
- Folosirea unor materii prime fără elemente de identificare și a unor legume-fructe, fără a fi indicată țara de origine și calitatea acestora
- Utilizarea unor ustensile de bucătărie neprofesionale
- Nerespectarea vecinătății produselor alimentare în spațiile frigorifice
- Depozitarea unor produse alimentare sau băuturi direct pe paviment
- Reutilizarea ambalajelor de plastic ale produselor alimentare
- Depozitarea/comercializare unor produse alimentare și preparate fară elemente de identificare-caracterizare, fără prețuri pe unitatea de măsură
- Folosirea unor spații de depozitare și a unor spații frigorifice insalubre (cu rugină în cantitate foarte mare, cu chederele prezentând pete de mucegai, scurgeri de lichide, praf, resturi alimentare), cu strat gros de gheață, în zona de congelare
- Nerespectarea regimului temperaturii de păstrare a preparatelor calde/reci
- Folosirea, la preparare a altor produse decât cele menționate în meniu (șprot vândut pe post de hamsie, înlocuitori pentru brânză, frișcă etc.), fără ca acest lucru să fie adus la cunoștința consumatorilor
- Comercializarea unor ouă fără a avea precizată data limită de consum
- Utilizarea la bucătărie a unor echipamente neigienizate, vase emailate, ciobite, cu pete de rugină sau a bureților din sârma
- Utilizarea la bar a unor echipamente neigienizate, a veselei și paielor de servire neprotejate de praf sau insecte
- Lipsa afișării prețurilor/unitate de măsură/monedă
- Lipsa echipamentelor de protecție contra insectelor
- Comercializarea unor produse fără documente de proveniență
- Prezenta muștelor, lipsa plaselor contra insectelor la blocurile alimentare
- Existența unor pardoseli si mobilier insalubre, degradate, neigienizate, cu depuneri de resturi menajere.
- Necompletarea la zi a graficelor de schimb al uleiului de prăjire
- Nerespectarea regimului promoțiilor (comercializarea unor produse la promoție, deși aceasta era încheiată)
- Prestarea serviciilor de alimentație publică fără conexiune la apă curentă
- Deficiențe de curățenie în camerele destinate cazării și pe căile de acces către acestea
- Existența în camerele destinate cazării a unor plăci de faianță sparte, cu infiltrații în tavan sau prize desprinse
- Existența în camerele de cazare a mobilierului deteriorat
- Utilizarea unor lenjerii de pat neigienizate, în spațiile de cazare, având prezente fire de păr.
- Lipsa salteluțelor de protecție, existența unor tăblii de pat cu bucăți de material lipsă, a unor pereți murdari, a unor cearșafuri de pat cu fire de păr, în camerele de cazare
- Comercializarea unor jucării notificate în sistemul RAPEX ca fiind periculoase
- Comercializarea unor produse textile fără etichete traduse în limba română, fără a fi menționată pe etichetă compoziția fibroasă sau a produselor de încălțăminte fără pictograme
- Existența unor locuri de joacă fără a avea afișat, la loc vizibil avertismentele instrucțiunile de folosire, greutatea maximă admisă pentru fiecare instalație etc.
- Lipsa autorizației de funcționare.
Be the first to comment