Litoralul românesc dă semne optimiste de revenire, cel puțin în comparație cu anul precedent, când fluxul de turiști în stațiunile românești de la Marea Neagră a fost influențat în descreștere de incertitudinea generată de conflictul dintre Rusia și Ucraina. Mai mult decât atât, românii nu prea mai au nevoie să călătorească până în Grecia sau Turcia pentru a avea experiențe de lux la all-inclusive, pentru a se bucura de apusul privit din infinity pool ori pentru a fi siguri că își pot lua cu ei în concediu și animalul de companie.
În cadrul unei conferințe de presă organizate în stațiunea Mamaia, Adrian Voican, directorul general al BIBI Touring și unul dintre cei mai vocali promotori ai turismului în România, a vorbit despre tendințele sezonului estival 2023 și despre modurile în care operatorii din turism de la malul mării înțeleg să se alinieze acestor tendințe determinate la nivel global.
„Sunt bucuros că după două zile petrecute pe litoral am văzut lucruri noi, am văzut lucruri frumoase. Am văzut investiții, am văzut cinci hoteluri noi, în Mamaia, în Eforie, în Olimp. AM văzut hoteluri care nu neapărat se laudă, dar lucrează și au cheltuit bani fie să modernizeze trei corpuri de hotel cu mobilier absolut nou și tot ceea ce înseamnă draperii, perdele, dar am văzut și oameni care au investit în zona asta a piscinelor, piscine cu apă încălzită. Au apărut stații de încărcat mașini electrice”, a enumerat Adrian Voican, în debutul conferinței, lăudând astfel eforturile hotelierilor de pe litoral, la început de sezon estival.
Sudul litoralului este din ce în ce mai pe val
Față de 2022, se înregistrează o creștere cu 1,6% a numărului unităților de cazare clasificate de pe litoral. Astfel, cei care vor ajunge anul acesta în stațiunile autohtone de la malul mării au la dispoziție 3.007 unități de cazare din care pot alege, în funcție de confort, facilități, buget etc. În acest număr sunt incluse atât hotelurile, cât și apartamentele, vilele și alte structuri, în total 135.911 locuri de cazare. Dintre acestea, aproape 97.000 de mii sunt în hoteluri de 3, 4 sau 5 stele atât din stațiunea Mamaia, cât și din sudul litoralului. De altfel, cele mai căutate stațiuni de către cei care au făcut deja rezervări pentru actualul sezon estival sunt Mamaia, Eforie Nord, Venus, Jupiter, iar o creștere notabilă a interesului a fost constatată în ceea ce privește stațiunea Olimp. De asemenea, o surpriză a sezonului estival 2023 o rezervă stațiunea Eforie Sud, în care administrația publică locală și județeană a operat o serie de investiții, atât în modernizarea falezei, cât și în lărgirea plajelor.
„Mie mi s-a părut că la Eforie Sud arată extraordinar și dacă vreți să vă dau un pont, cine investește acum în Eforie Sud, nu greșește. Faleza e făcută, plaja e lărgită și investițiile care vin în tăcere și liniștit, cresc nivelul, iar stațiunea care nu este obișnuită să se vândă foarte scump, de-o dată pe calitate și pe preț va fi umplută”, mai crede Adrian Voican.
Mamaia, de asemenea, s-a poziționat în pole position pentru a concura de la un rang mai înalt cu stațiunile din sudul litoralului care, în anii anteriori, i-au „furat” din strălucire. Vechea perlă a litoralului este urmată, îndeaproape, de stațiunile cu denumiri cosmice, care revin și ele în forță în preferințele românilor care aleg să își facă vacanța de vară la Marea Neagră.
Românii, fideli vacanței de vară la mare
Conform statisticilor analizate și oferite presei de către reprezentanții BIBI Touring, în primele cinci luni din 2023, numărul rezervărilor de vacanțe de vară pe litoralul românesc a crescut cu 60% față de anul anterior. Toate acestea în pofida faptului că, la nivel de țară, prețurile au crescut cu circa 7% față de anul 2022. Acest lucru, este de părere Adrian Voican, înseamnă fie că românii nu suferă neapărat de pe urma recesiunii, fie și-au păstrat bugetele de vacanță.
„Prețurile au crescut în țară cu 7%, iar pe litoral cu 9,4%. Dar fenomenul foarte interesant e că datorită inflației și a puterii de cumpărare oamenii au cumpărat sejururi cam de aceeași valoare ca anul trecut. Cum se explică această chestiune? Se explică prin faptul că a scăzut numărul de nopți medii de rezervare de exemplu de la patru nopți în țară, la 3,6 nopți per rezervare, iar pe litoral de la 5,4 nopți la 5. Deci oamenii au cumpărat fie sejururi mai scurte sau poate fără masă, dar bugetul a fost același”, a mai punctat Voican.
Iar bugetul mediu de rezervare pe litoralul românesc este de 2.650 de lei, sumă estimativă valabilă pentru doi adulți și un copil. Tot din această perspectivă, a costurilor, Adrian Voican atrage atenția că deși pe litoral se înregistrează o majorare firească a prețurilor, în raport cu inflația, totuși creșterile nu sunt exorbitante, ba chiar, punctează acesta, se situează sub rata inflației, care ajunge la 15, 16%. Pe de altă parte, majorările de prețuri apărute la serviciile hoteliere sunt bazate pe investițiile făcute în dezvoltare și modernizare, precum și în îmbunătățirea calității ospitalității.
„Am văzut un hotel în Eforie, foarte dorit, dar care anul trecut nu avea lift, iar anul acesta, când am intrat mi-au arătat liftul. Lifturi noi, piscină infinity, deci lucruri care îmbunătățesc clar produsul turistic de la un an la altul. Și nu doar realitatea la care ne situăm astăzi este importantă, ci și dinamica, fiindcă oamenii dacă văd că îmbunătățești pas cu pas, capătă încredere că lucrurile merg în dinamica asta”, a mai adăugat directorul general al BIBI Touring.
Touroperatorul a făcut publice și o serie de prețuri medii pe care românii le pot aștepta atunci când caută să își rezerve o vacanță pe litoral, acum, la început de vară, iar acestea sunt: în Mamaia, la un hotel de trei stele, cu mic dejun inclus, un preț mediu ar fi de 235 de lei pe cameră sau pe noapte. Tot în Mamaia, dar la all-inclusive, tariful pentru o cameră sau o noapte de cazare este de 630 de lei pentru o unitate de cazare cu trei stele. Pentru luna august, o noapte de cazare, în Mamaia, la patru stele, cu mic dejun inclus, va ajunge la 560 de lei. Iar cel mai interesant este că, tot în august, tot la un hotel de patru stele, dar cu all-inclusive și în Eforie Nord, o cameră sau o noaptea de cazare va costa 980 de lei.
Litoralul românesc, chiar dacă prin investiții caută să se alinieze tendințelor și standardelor stabilite de alte destinații cu tradiție și cu mult mai mult succes din alte colțuri ale lumii, resimte lipsa acută a promovării, atât pe plan intern, cât mai ales pe plan internațional, unde România tinde să fie privită ca o destinație fără un brand și fără o personalitate bine definite.
„Nu doar că e nevoie de mai multă promovare, dar noi nici nu am început. Pe o scară de la 1 la 10, noi nici nu am început”, a mai enunțat Adrian Voican, care, de asemenea, este de părere că actele normative de înființare a organizațiilor de managment al destinației, așa-numitele OMD-uri, reprezintă, deocamdată, un semieșec.
Un alt element care afectează imaginea sau popularitatea litoralului românesc este lipsa de predictibilitate, care a devenit o cutumă a administrației publice.
„De ce nu merge România? N-are bani de promovare. Spuneam că România strânge două milioane, trei milioane de euro pe toate piețele, are șapte piețe țintă, șapte țări, au fost opt, dar a ieșit Rusia și pe toate tipurile de promovare: că e digital, că sunt târguri, că sunt evenimente. Ce să faci cu aceste două milioane, când Guatemala a dat două milioane ca să fie partener la un singur târg, într-o singură țară? Adică nu ai buget! Dacă nu strângem 20, 30 de milioane de euro pentru promovare, nu putem. N-am avut 30 de ani buget. Deci de la stat n-are rost, e o utopie. De la privat, ce să faci, să pui suprataxe? Suntem într-un guvern cu tendințe oarecum liberale care nu apreciază să mai pui taxe și nici plătitorul de impozite și taxe nu vrea taxe în plus, fiindcă pe de o parte nu are încredere ce se întâmplă cu banii lui, dacă ajung unde trebuie. Atunci singura soluție, pe care au descoperit-o și alții ca să nu fie atât de dependenți de decizia politică, este să strângi un euro de la turist”, a explicat Adrian Voican mecanismul prin care s-ar putea atrage fonduri către bugetul de promovare a României.
Minusuri la capitolul „Agrement”, deși oportunitățile așteaptă să fie explorate
În același timp, litoralul românesc duce o lipsă acută de elemente de agrement.
„Mulți care vin aici critică tocmai asta. Vin la plajă, se uită în stânga, în dreapta și se întreabă ce altceva ar mai putea face în rest. (…) În Vama Veche exista, de exemplu Plaja de Carte, unde mai iei o carte, mai citești, se găsesc lucruri de făcut, dar întotdeauna este loc de mai bine”, a mai opinat Adrian Voican.
Asta în contextul în care Dobrogea, în sine, nu este neapărat o regiune care duce lipsă de resurse care ar putea fi fructificate în circuite turistice. La fel ca alte zone mai populare din România, Dobrogea, județul Constanța, poate oferi un circuit, restrâns ce-i drept, de atracții ecumenice. De asemenea, cramele din Dobrogea pot reprezenta la rândul lor o modalitate de petrecere a timpului. Există atât în județul Constanța, cât și în Tulcea, zone al căror relief este ofertant pentru turismul de aventură, o latură rămasă aproape complet neexplorată în zona de sud-est a României, dar care ar avea potențialul de a crește atractovitatea litoralului pentru segmente de public potente financiar.
„Noi vrem să aducem tineretul în zona de adventure, biciclete, chestii… e greu. Cum faci să vină? Tu te așezi cu produsul românesc, urmărești care sunt segmentele de turism internațional și unde alții au turism de aventură, în Franța, în Croația, în Spania și pui și România acolo și vine, ai segmentul respectiv, doar să-i spui că este acolo și România. Chiar și turismul oenologic poate fi inclus”, a mai spus managerul general al BIBI Touring.
Totuși, un alt element de tradiție al sudului litoralului, în special, zona Eforie – Techirghiol – Mangalia, îl constituie turismul balnear, care a evoluat în ultimii 20 de ani și cuprinde acum și zona de wellness, nemaifiind dedicat strict seniorilor, ci se adresează tuturor categoriilor de public, femeilor și bărbaților deopotrivă. Acest tip de turism încă mai atrage în România un flux de turiști străini, flux care ar putea fi îngroșat prin implicarea mai atentă a autorităților în creearea de facilități de infrastructură moderne.
Adrian Voican a mai adus în discuție un element interesant și anume segmentul neexplorat de România al pieței de turism asiatice. Acesta a relatat că există interes în China pentru a trimite turiști către destinații din România, în căutarea diversității.
„Deci noi trebuie să ne adaptăm, să ne conectăm la țevile de turism internațional așa cum sunt ele. (…) România, din păcate, nu există în marele cor al promovării internaționale”, a concluzionat Adrian Voican, într-o încercare de a atrage atenția decidenților de la nivelul administrației locale.
De acum ne vedem și pe CD TV – televiziunea digitală cu cea mai mare acoperire din Sud Estul României: Constanța, Tulcea, Ialomița și Călărași.
Cele mai bune emisiuni și reportaje sunt pe www.cdtv.ro
Be the first to comment