Corina Martin, președinta Federației Asociațiilor de Promovare Turistică din România, a anunțat, într-o conferință de presă, prezența în țară noastră a unor agenți de turism ruși veniți să ia pulsul locului ca să știe unde își vor aduce clienții cu bani pentru vacanțele de vară. În ianuarie 2016, Corina Martin, care se ocupa doar de promovarea litoralului românesc, a anunțat că vom avea turiști ruși pe Litoral. Mulți au zâmbit ca la o anecdotă reușită, dar și mai mulți au mimat un scepticism feroce. Iată că, la mai bine de doi ani după acest anunț, Federaţia Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT) a organizat în perioada 9 – 14 mai primul infotrip pentru reprezentanţii Asociaţiei Touroperatorilor din Rusia (ATOR).
După 27 de ani Litoralul românesc şi Delta Dunării sunt din nou în atenţia touroperatorilor ruşi. Au venit să vadă hotelurile şi ce avem de oferit pe litoral, pentru a ne include din nou, în programele lor. Cei 13 touroperatori, împreună cu doi reprezentanţi ai presei de turism din Federaţia Rusă, au vizitat în premieră Delta Dunării şi Dobrogea continentală, inclusiv Tulcea.
Sunt 13 companii de turism cu mare experienţă pe piaţă rusă care operează la acest moment doar pe Bulgaria şi Turcia. În grupul invitaților ruși l-am găsit și pe Andrei Vîlcovan, un constănțean care și-a deschis o agenție de turism în Sankt Petersburg. L-am întrebat pe Andrei ce turiști ruși ar putea aduce la noi și care ar fi profilul clienților săi.
“Dacă vorbim de sejururi pe Litoral sunt familii cu copii; dacă vorbim despre excursii, vorbim deja despre 40 de ani, oameni deja adulți care vor să călătorească în tururi culturale. Ne concentrăm pe Sankt Petersburg deoarece considerăm că baza de clienți și profilul turistului din Sankt Petersburg se potrivește mai degrabă produsului turistic românesc decât cel din Moscova. Asociem turistul din Sankt Petersburg cu studiile superioare, cu o situație financiară stabilă, care este fidel unei destinații de sejur pe Litoral și care anual caută apoi o destinație separată, deci călătorește de două ori pe an, cel puțin: o dată pe Litoral și este fidel unei destinații – de aceea Bulgaria anual se poate baza pe fluxul de turiști din Rusia – și a doua oară călătorește tocmai pentru excursie, pentru a cunoaște ceva nou în … Transilvania, cum ar veni”, a declarat Andrei Vîlcovan, manager al agenției de turism “Kalinka Travel”.
Ideea de a atrage turiști ruși în România a apărut la finalul anului 2015 când președintele Rusiei, Vladimir Putin a anunțat că turiștii ruși nu vor mai merge în Turcia după ce forțele militare ale acestei țări au doborât în noiembrie un bombardier rusesc. Președintele rus a susținut cu tărie recomandarea făcută cetățenilor săi de Ministerul de Externe pentru a evita deplasarea în Turcia în vacanță ori în interes de afaceri. Hotelierii români au calculat atunci că, dacă doar un mic procent din cei 3 milioane de ruşi care mergeau anual în Antalya ar veni la noi în România, am câștiga imens. Așa au ajuns românii să-i curteze pe vecinii de la răsărit prin întâlniri de tatonare și negocieri de principiu.
“Prima oară noi ne-am dus la Moscova, apoi împreună cu Andrei Vîlcovan, ne-am centrat și am văzut foarte bine potențialul orașului Sankt Petersburg ca piață importantă pentru noi. Orașul Sankt Petersburg are 5 milioane de locuitori, atrage anual 8 milioane de turiști și are un calendar de 200 de evenimente anual. Pentru turistul rus, vacanța în România ar trebui să reprezinte o experiență: noi le vom vinde experiențe și povești. Produs turistic avem, iar experiența unei vacanțe în România este una specială și deosebită!”, spune Corina Martin.
România, cândva o destinație de vacanță mult râvnită de turiștii ruși, a ajuns acum în coada listei de opțiuni pe care aceștia le au pentru petrecerea concediilor. Ce i-ar interesa la noi în țară? Ce hoteluri? Câte stele și cât lux?
“Nu sunt deosebit de pretențioși, însă caută acel checklist: să existe vorbitori de limba rusă, să fie materiale tipărite în limba rusă, să fie calitatea igienei sanitare… Deci hotelul este secundar în principiu, dar este foarte, foarte important. Oricum, ei vin pentru România și apoi în ordine vine hotelul, cel care-i facilitează și îi oferă plăcerea sejurului”, adaugă Andrei Vîlcovan, managerul de la Kalinka Travel.
E un drum foarte lung de la un infotrip cu agenți de turism ruși, până la rezultate palpabile. Volumele de turişti se fac pe destinaţii cum sunt marea şi muntele, cu zboruri charter, pe care noi nu le avem cu Rusia. Corina Martin e conştientă că în acest moment lipsa unui zbor direct Constanţa – Sankt Petersburg este un handicap în atragerea turiştilor ruşi, dar spune că există discuţii cu reprezentanţii Turkish Airlines în acest sens.
“Am testat cu invitatele noastre experiența unui zbor Sankt Petersburg – Istanbul, înoptare la Istanbul pentru că n-avem conexiune directă Sankt Petersburg – Constanța în aceeași zi, și atunci o noapte de cazare la Istanbul (așa cum au avut oaspeții noștri) ni s-a părut extrem de interesantă! Eu însămi cu grupuri de români fac aceasta experiență pentru că plecăm prin Istanbul și înoptam acolo și iată, turiștilor li se pare interesant – nu e un handicap că pierd o noapte la Istanbul, ci un câștig – deci vom vinde o poveste, o experiență care poate să însemne și Istanbul, și Litoral / România și Delta Dunării, și tururi culturale cu Transilvania, cu București”, a explicat Corina Martin, președinta Federației Asociațiilor de Promovare Turistică din România.
Ea a mai adăugat că această acţiune de promovare a litoralului românesc beneficiază şi de suportul Ministerului Turismului care va asigura materiale de prezentare în limba rusă.
1 Trackback / Pingback