Travel Planner, touroperator specializat pe Bulgaria şi pe Grecia, a pornit, în 2008, de la zero şi a ajuns, în al doilea an, la peste 800.000 de euro. În 2010 avea deja o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, ajungând în prezent la 3,5 milioane de euro. Dacă agenţia a demarat în plină criză economică, în prezent, aceasta întâmpină o altă provocare: scăderea îngrijorătoare a marjei de profit dar şi a forţei de muncă.
Ultimii 10 ani au marcat, de asemenea, creşteri uriaşe ale rezervărilor tip early booking (EB) şi scăderi mari ale rezervărilor tip last minute. Dacă acum 10 ani, ponderea early booking era de maxim 20% iar rezervările începeau la finele lui ianuarie, în prezent, rezervările încep în octombrie-noiembrie, odată cu promovarea primelor oferte EB, iar ponderea celor care rezervă din timp este de 40-50%. „Rezervările tip early booking încep încă din octombrie, dar lunile cu cele mai mari vânzări sunt ianuarie şi februarie”, subliniază Sebastian Constantinescu.
„Acum 10 ani, o mare parte a agenţiilor de turism ignora potenţialul mediului online. Se trimiteau oferte încă în format de document word, care conţineau, negreşit, o pereche de ochelari cu soarele pe fundal şi un tabel însoţit de tarife. Noi am venit de atunci cu ideea de a oferi preţul final al pachetului turistic şi trimiteam ofertele online. De asemenea, agenţiile aveau o bază de date de fotografii insuficientă şi de slabă calitate. Îmi amintesc că prima mea investiţie a fost atunci o cameră foto profesională, cu care am creat o bază de date enormă cu hotelurile şi atracţiile turistice ale litoralului bulgăresc, prima noastră destinaţie promovată” – declară Sebastian Constantinescu, consultant în turism şi director general „Travel Planner”, touroperator român care în acest an aniversează un deceniu de la înfiinţare.
Ideea de „Travel Planner” a venit de o sintagmă care inspiră atât nişare, cât şi diversitate. De exemplu, Bulgaria înseamnă şi spa sau business travel, nu doar litoral sau munte. De asemenea, Travel Planner este un nume inedit, ce nu defineşte doar o agenţie, ci şi ideea de consultanţă sau de canal media. Ideea sloganului, „We Plan. You Travel”, vine de la un joc de cuvinte inspirat de sloganul „Business to Business, Person to Person”.
Dacă Bulgaria a fost prima destinaţie promovată de Travel Planner încă din 2008, după un studiu de piaţă, touroperatorul a introdus, în 2012, şi destinaţia Grecia. „Am încercat să introducem încă din 2010 Grecia, însă, în urma modulului de reviews din partea clienţilor pe care l-am implementat pe site am primit un feedback extrem de bun privind ofertele pe care le aveam la acea oră. Asta ne-a responsabilizat şi am ales să dezvoltăm mai bine Bulgaria, să ne pregătim mai bine, să putem oferi servicii mai bune. Abia în 2012 ne-am simţit pregătiţi să mergem pe Grecia, care s-a bucurat, la rândul ei, de un mare succes. De doi ani lucrăm la un nou proiect de diversificare, ce implică alte destinaţii şi alte produse. Sperăm să-l implementăm în acest an aniversar”, mai declară Sebastian Constantinescu. Fondatorul Travel Planner subliniază că, ajuns la o maturitate a business-ului şi la un nivel superior de dezvoltare, ia în calcul o fuziune cu o companie din România sau chiar internaţională, pentru a dezvolta afacerea şi mai mult.
Până în prezent, Travel Planner a deservit circa 120.000 de clienţi, iar gradul de revenire este de 35-40%. Clienţii au lăsat pe site-ul agenţiei peste 12.500 de impresii, din care 98% sunt recomandări. La ora actuală, site-ul Travel Planner are cele mai multe review-uri dedicate Bulgariei din Europa Centrală şi de Est, cu excepţia site-urilor internaţionale de promovare gen Trip Advisor sau booking.com. Însă faţă de acestea, pe site-ul Travel Planner sunt postate doar impresiile propriilor turişti, deci autenticitatea lor poate fi controlată.
O altă schimbare constă în interesul turiştilor de a cumpăra la achitarea pachetului turistic şi o asigurare de călătorie. Acum 10 ani, aceştia întrebau dacă este obligatorie şi aflând că nu, preferau să sară peste ea.
Bulgaria rămâne o destinaţie extrem de solicitată de către turiştii români, deşi tarifele au crescut, în medie, cu 35-45% faţă de acum 10 ani, fiind în continuare o alternativă la litoralul românesc. Principalele pieţe pentru litoralul bulgăresc sunt Germania şi Rusia, însă şi România le urmează imediat. Bulgarii înregistrează o cerere mare dinspre ţările Europei occidentale şi de aceea anumite hoteluri au crescut tarifele şi au stopat deja ofertele tip early booking. La unele hoteluri de pe litoralul vecin apar „stop sales” încă din decembrie-ianuarie.
Turiştii români preferă în continuare nordul litoralului bulgăresc, tendinţă înregistrată în ultimii 2-3 ani. Topul este condus de staţiunile Nisipurile de Aur şi Albena (care a avut o evoluţie mare). Sunny Beach, deşi se află pe locul 3, înregistrează o scădere, sudul litoralului devenind mai ales opţiunea turiştilor din Europa occidentală. Pe litoralul bulgăresc au continuat să fie inaugurate hoteluri noi sau să fie renovate altele mai vechi.
Ca staţiuni de ski, cele mai solicitate rămân Bansko, Borovets şi Pamporovo, ultima fiind dedicată mai ales începătorilor şi aflându-se cel mai aproape de România. Oferta pe munte a crescut în ultimii ani cu 30-40%, fiind inaugurate multe hoteluri noi.
Grecia, de asemenea, înregistrează o creştere mare, în special pentru insule. Pe de altă parte, Halkidiki, ca regiune, şi Thassos, ca insulă extrem de accesibilă românilor, se bucură de un mare succes. Şi în cazul Greciei, cererea dinspre Europa occidentală este crescută în acest an, multe hoteluri fiind deja în „stop sales”.
„Bulgaria şi Grecia, asemeni României, se dovedesc ţări sigure. Ca atare, sunt din ce în ce mai căutate pe pieţele internaţionale. Tocmai de aceea recomand turiştilor români să îşi facă rezervările cât mai din timp, în sistem early booking, pentru a găsi hotelul dorit la un tarif avantajos. Last minute-ul este din ce în ce mai riscant astăzi”, adaugă Sebastian Constantinescu.
Proprietarul Travel Planner provine din domeniul IT şi consultanţă online deşi are absolvită Facultatea de Comerţ – specializarea Turism-Servicii din cadrul Academiei de Studii Economice (ASE), urmată de un masterat pe acelaşi profil şi a început business-ul de foarte tânăr. Sfaturile sale pentru cei care doresc să înfiinţeze agenţii de turism este ca ei „să aducă ceva interesant, nou, distinct, altfel se vor pierde. Iar profitul este mic. Fără o echipă consolidată şi fără multă implicare în proiecte, şansele de supravieţuire în următorii 2-3 ani sunt foarte mici. Plus că este foarte greu să găseşti agenţi de turism calificaţi. Dacă acum 10 ani, cererea de angajare era foarte mare, în prezent, mulţi oameni de turism s-au reorientat, iar absolvenţii facultăţilor de turism preferă, de multe ori, să lucreze în alte domenii, precum multinaţionalele. În trecut se punea mult mai mult accent pe consultanţă, care, în prezent, a devenit automatism. Turiştii caută şi primesc, acum, multe informaţii pe internet. Cred că este important să revenim la imaginea binemeritată de consultant a agentului de turism”.
Sebastian Constantinescu crede că „peste încă 10 ani, foarte multe din agenţiile clasice vor dispărea iar consultanţa, interacţiunea se va face tot mai mult prin intermediul tehnologiilor bazate pe inteligenţa artificială. O provocare va fi cu siguranţă adaptarea la noile device-uri. Dacă acum 10 ani smartphone-urile abia apăreau, astăzi nu concepem ca un site să nu fie optimizat pentru mobil. Deja sunt tot mai multe companii care fac optimizări pentru smart watch”.
Be the first to comment