FOTO VIDEO Schimbarea la față a Băilor Herculane. “Întoarcerea la apă” – conferința găzduită de stațiunea încărcată de istorie, cu ape termale unice în sud-estul Europei și cu SPA-uri moderne

Afrodita Resort & Spa din Băile Herculane. FOTO Adrian Boioglu

Întotdeauna când se discută despre soarta turismului românesc, mai devreme sau mai târziu se ajunge și la ideea că una dintre cauzele declinului o reprezintă  strategiile de promovare (sau lipsa lor, ca să fim mai riguroși)  care nu au ținut seama de cerințele tot mai crescute ale consumatorilor din ce în ce mai pretențioși.

Ne place să spunem că  România are toate formele de turism: vacanțe la mare, turism la munte, tratament în stațiunile balneoclimaterice, pescuit în Deltă și circuite turistice culturale. Este acest lucru suficient pentru un turism puternic și susținut, pe termen lung? Cu siguranță nu. Iar când vorbim despre segmentul baleno, lucrurile sunt puțin mai complicate.

Turismul de sănătate este baza staţiunilor balneare și orice strategie de promovare și dezvoltare trebuie să îl considere pe pacient nu doar un bolnav ce trebuie tratat, ci un oaspete de ale cărui nevoi de relaxare trebuie ţinut cont. Zilele acestea se desfășoară la Băile Herculane a noua ediție a unei conferințe anuale devenită tradiție, care adună la aceeași masă patroni, investitori în turism și specialiști în comunicare, reclamă și promovare. Este vorba de conferința “Întoarcerea la apă”.

Toți discută posibile soluții de îmbunătățire a vânzărilor în acest segment. Băile Herculane, bătrâna doamnă a segmentului balneo din România, caută să se reinventeze de la sezon la sezon, iar jucătorii de pe piața turismului de wellness și de sănătate sunt tot mai interesați de ce au de spus oamenii care știu să promoveze destinațiile și să le vândă cât mai bine.

Jurnaliștii GoNEXT l-au întrebat pe Adrian Voican, patronul agenției de turism Bibi Touring, de unde trebuie început, când te apuci serios de promovare.

“Primul pas este viziunea. Ar trebui să înțeleagă oamenii, că atunci când investești foarte mult într-o stațiune, într-un hotel, într-un complex balnear, ar trebui să pui deoparte și 10% pentru promovare. Când s-a făcut primul hotel de 4 stele în Felix și mi-au spus că au cheltuit 20 de milioane de euro pentru el, i-am trebat dacă au 2 milioane de euro pentru promovare și toată lumea s-a uitat la mine de parcă veneam de pe altă planetă. Nu merge să faci un produs de 20 de milioane de euro pentru care să nu ai 2 milioane de euro de promovare! Prima oară trebuie să ne defocusăm de la produs spre client și să înțelegem nevoile clientului și ce vrea el, și ce clienți ne vor prefera pe noi și vor fi bucuroși că ne-au ales pe noi. Dacă facem lucrul asta, o să ne găsim ușor vorbele și o să înțelegem și că avem nevoie de promovare ca să îi atragem pe cei care vor fi cu adevărat fericiți consumând produsul nostru. Așadar, primul pas este viziunea”, spune Adrian Voican, patronul agenției Bibi Touring.

Viziunea nu e greu de identificat la Herculane. Stațiunea milenară își trage numele de la zeul Hercules, simbol al puterii și al echilibrului între forța fizică și cea spirituală. Românii au fost impresionați de efectul terapeutic al apelor de pe Valea Cernei, motiv pentru care au construit aici la Therme Herculi, temple, băi, monumente și statui închinate zeilor. Mai spre zilele noastre, în 1852, împăratul Austriei, Franz Iosef gratula Băile Herculane cu formula „cea mai frumoasă stațiune de pe continent”, iar celebra împărăteasa Sisi spunea că Băile Herculane sunt o prezență “distinctă și încântătoare”.

În zilele noastre vechile hoteluri au fost refăcute aproape de la zero, au apărut SPA-uri noi, infrastructură de cazare ultra-modernă, și totul poate fi integrat în contextul general al regiunii, cu Dunărea la 20 de kilometri și celebra Cascadă Bigăr în preajmă, atrăgând numeroase articole în National Geographic și pe website-urile de profil.

Recapitulând: istorie veche și modernă, investiții recente, Dunărea și peisajul – iată câteva lucruri de care să ne legăm ca să construim o imagine și un brand ușor recognoscibil, care să ne arate ce personalitate are Herculane.

George Vasiliu este președintele Federației Naționale a Ghizilor de Turism din România, iar jurnaliștii GoNEXT l-au întrebat după conferință, cum vede el atuurile stațiunii.

“Apele termale de aici sunt unice în sud-estul Europei. Apoi îmbunătățirile care s-au adus asupra hotelurilor, care au fost privatizate. Ați văzut ce saune are Hotelul Afrodita?! Sauna aceea neagră este unică în Europa! De asemenea aerul ozonat din această regiune a Băilor Herculane și peisajul. Noi, ghizii, avem interesul de a spune istoria locului Băilor Herculane, apoi să arătăm împrejurimile turistice și să îi ducem pe oaspeți pe traseele turistice, organizate cu ghid însoțitor”, spune George Vasiliu.

Tobias Bielenstein este director de marketing la EuropeSpa Med & Welness din Germania, și pune accentul cel mai tare pe trecutul plin de glorie al stațiunii pe care l-ar valorifica la sânge.

“Eu cred că cel mai important lucru aici e să experimentezi istoria. Sentimentul asta e extraordinar, iar Herculane are destule povești, toată lumea știe asta. Reacția oamenilor care aud poveștile este “Aș vrea să văd locul ăsta!” Ar mai fi ceva de îmbunătățit, câteva renovări pe ici pe colo… Oricum, pe lângă istorie, aici există și SPA-urile moderne iar asta este o combinație fericită în turism: istorie, povești și relaxare în spa-uri moderne”, afirmă germanul Tobias Bielenstein.

În competita dintre istorie și modernism, la Herculane prezentul câștigă detașat. Clădirile vechi (uitate de timp și autorități) pălesc în comparație cu investițiile care răsar în fiecare an aici. Hotelurile par să se întreacă în facilități cu care să își atragă oaspeții, iar sumele pe care le investesc au cel puțin șase zerouri în coadă. În euro.

“Începând cu 2019 am deschis Herculum SPA care este în acest moment bucuria noastră și entuziasmul încă ne ține. Este un concept nou pe care l-am realizat cu niște arhitecți tineri și de excepție. Am adus natura în SPA-ul nostru care e construit exact pe specificul Băilor Herculane – este inspirat din pinul negru de Banat, recepția este inspirată din Sequoia Gigantea pe care puteți să o vedeți în centru, ierburile și plantele locale fac parte din moștenirea Băilor Herculane și ne-am dorit foarte mult că ele să fie puse în SPA și integrate în proceduri și oaspeții să se poată bucura de ele”, spune Laura Pătru care este și PR la Asociația Pro Turism Herculane.

Când vine vorba de miracole în turism, Europa ne dă și în acest domeniu o lecție dură. Să luăm exemplul stațiunilor Bad Ischl din Austria și Karlovy Vary din Cehia. Nici într-una, nici în cealaltă apele terapeutice nu sunt atât de lăudate precum cele de la Herculane, și totuși au clienți mai mulți ca noi și afaceri mai înfloritoare.

Viziunea este integrată și nicio resursă nu e neglijată în cele două stațiuni. Nu doar hotelurile arată bine, ci tot peisajul care este cosmetizat în permanență și toate clădirile vechi care sclipesc și iau ochii și celor mai pretențioși turiști. România are cele mai mari resurse din Europa în turism balnear și totuși stațiunile noastre nu se ridică nivelul celor două de mai sus.

“Ne trebuie skill-uri, clar! Nu oricine știe să facă promovare. Nu luăm o fetiță care a terminat acum o facultate de profil și îi spunem “na, ia promovează-mi tu un complex de 20 de milioane de euro!”. În primul moment trebuie să ai lângă tine profesioniști care să știe branding, să știe public relations, să știe marketing, să știe marketing digital și treburile astea sunt destul de complicate în ziua de azi pentru că toate sunt într-o mare schimbare. Al treilea lucru pe care trebuie să îl ai este motivația pentru cei care acceptă schimbarea. Să pui premii și să sărbătorești schimbarea. Investitorii sunt comozi și dacă nu înțeleg care le va fi câștigul, nu sunt dispuși să plătească prețul. Și poate nu în ultimul rând îți trebuie și un plan de acțiune pe zile, pe timpi, pe ore, pentru că altfel avem de-a face cu starturi false: hai că ne apucăm de mâine, hai că ne apucăm de poimâine, hai că ne apucăm de răspoimâine și de fapt nu ne apucăm niciodată. Și această boală a procrastinării, a amânării nedefinite ne e specifică nouă românilor. Iată pe scurt pașii cheie ca să punem în aplicare și să fie funcțională o schimbare”, explică Adrian Voican, patronul agenției Bibi Touring.

La fel de adevărat este că serviciile de turism și sănătate nu pot funcţiona fără infrastructură. Germanul Tobias Bielenstein ar aduce turiști la Herculane, însă vede câteva probleme care crează reticențe oricărui operator străini. Sunt vechi de când lumea în România și reprezintă minusuri mari pentru turismul de sănătate și de wellness.

“Pentru turiști și mai cu seamă pentru turiștii străini este foarte important accesul rapid la destinație. Timpul scurs de la aeroport până în stațiune este foarte important. Dacă luăm în discuție Băile Herculane, aici turiștii fac cam 2 ore și jumătate până ajung în stațiune, iar asta este de fapt una dintre marile probleme pe care am sesizat-o și în trecut. Alternativa la avion ar fi să vină pe șosea, dar asta înseamnă șosele mai bune, eventual autostrăzi și în opinia mea asta e ceva crucial și nu doar pentru turism ci pentru orice activitate economică”, susține Tobias Bielenstein, director de marketing la EuropeSpa Med & Welness din Germania.

Băile Herculane au fost numite cândva „Perla Banatului”. Este prima stațiune balneo climaterică din țară noastră și probabil și cea mai faimoasă. Ridicată de romani, exploatată la sânge de comuniști, Herculane experimentează azi schimbarea la față.

“Această ediție a conferinței anuale a adus ca noutate un fel de formă de training pentru hotelierii din zonă, pentru că toți vorbitorii provin din topul industriei lor – management de destinație și care fac marketing pentru segmentul pe care noi îl accesăm, la nivel european. Cred că sunt cei de la care trebuie să învățăm acum pentru că ne dorim standardele europene și acesta este drumul pe care trebuie să îl urmăm. Cred și sper că toți cei care au fost prezenți au avut câte ceva de învățat in asta”, explică Laura Pătru, PR la Asociația Pro Turism Herculane.

Conferința Națională “Întoarcerea la Apă” se desfășoară în perioada 3-5 aprilie, la Afrodita Resort & Spa în Băile Herculane.

Ediția a IX-a, denumită “Sanitas Per Aqua” pune în discuție provocările din acest segment de turism, așteptările asociațiilor europene de profil de la Băile Herculane, precum și viitoare direcții de marketing și dezvoltare de brand.

Evenimentul a adus față în față specialiștii care pot da soluții pentru dezvoltarea stațiunii, prezintă dezvoltarea noilor facilități spa din Herculane, analizează pașii pe care i-au facut destinații de succes din turismul medical și felul în care aceștia se pot aplica în stațiune.

 

Tobias Bielenstein – Director Marketing la EuropeSpa Med & Welness Germania

Adrian Voican – Bibi Touring

Michael Wallace – Consilier la Ministerul Turismului din Ungaria.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*