Când vine vorba despre vacanța de vară, invariabil românii aleg Marea Neagră – litoralul românesc, mai exact. E în “ADN”-ul nostru să asociem subconștient vacanța de vară cu marea și cu plaja, iar operatorii din turism știu asta foarte bine.
Marea Neagră se vinde bine după perioada de ușoară descreștere urmată de stagnare din anii trecuti; apetitul pentru stațiunile noastre estivale revine spectaculos şi, oarecum surprinzător, ofertele hotelierilor români au convins cu 50% mai mulţi clienţi să aleagă pentru concediul de vară una dintre staţiunile de pe plan local.
Așa arată cifrele ultimului sezon, însă operatorii locali de la Constanța au o problema față de restul țării: clienții lor apropiați sunt localnicii, sătui de mare și de soare și cu program de lucru în timpul verii. Ce destinații le vinzi? La Târgul de Turism Vacanța 2018, deschis zilele acestea la Constanța, am stat de vorbă cu unul dintre jucătorii importanți de pe piața vacanțelor, Aurelian Marin patronul Agenției “Paradis Vacanțe de Vis” care a știut să se reinventeze și acum oferă vacanțe pe un model nou, tuturor românilor.
“Constanța este o piață puțin atipică datorită faptului că în sezonul de vara, atunci când în mod tradițional toată lumea are vacanță și toată lumea vrea să beneficieze de vacanțe, constănțenii – în mare parte – sunt ocupați cu litoralul și de aceea, mulți dintre ei pleacă în toamnă, începând cu luna septembrie. Chiar și așa, evident că există o masă mare de turiști care-și folosesc vacanța; dacă e să vorbim de un turism oarecum de masă, atunci majoritatea pleacă în țări precum Grecia, Turcia, Spania, Italia, chiar și Bulgaria, deși nu atât de mulți în Bulgaria. Mai accentuat se remarcă o creștere a cerințelor pentru zone exotice sau zone calde” spune Aurelian Marin, patronul de la “Paradis Vacanțe de Vis”
Nu mai miră pe nimeni că Grecia se menţine în “fruntea plutonului” destinațiilor externe, fiind preferată de cei mai mulţi constănțeni pentru concediile de vară. Vine din urmă Turcia, care face eforturi să recâștige încrederea turiștilor după evenimentele violente (atentate, lovituri de stat, etc) care au dus la scăderea atractivităţii acestei destinaţii din motive de siguranţă. Iar Bulgaria, se știe, mizează continuu pe preţurile mici.
Sunt multe capitole la care străinătatea câștigă în detrimentul rivierei românești și, cel mai adesea, auzim despre parametrul calitate/preţ, distanţa relativ mică faţă de casă, servicii hoteliere (aproape) ireproșabile şi multe atracţii turistice. Să luăm exemplul Greciei: are plaje foarte lungi, multe dintre ele neamenajate (așa zis “virgine”) şi multe staţiuni unde turiştii sunt introduşi în atmosfera locală. În această competiție, Litoralul românesc trebuie să-și găsească propriile atuuri, avantaje locale sau distracții proprii de oferit.
“Litoralul se mișcă într-o direcție foarte bună, posibilitățile de distracție și de petrecere a timpului liber au devenit din ce în ce mai variate. Parcul de Aventură din Neptun este una din atracțiile din sudul Litoralului. Separat de asta aș vrea să mentinonez faptul că în ultimii 2-3 ani se remarcă o creștere a cererii pentru excursii opționale – de o zi, de jumătate de zi – aș putea să dau exemplu Deltei Dunării, care este cel mai cerut produs, dar de asemenea excursii către Balchik, degustări, seri tradiționale și – deși oarecum timid – din ce în ce mai accentuat și către o zona oarecum culturală. Adică, încep oamenii să fie interesați și de cunoașterea Constanței sau a Dobrogei în ansamblu” a mărturisit Aurelian Marin pentru jurnaliștii GoNEXT.ro.
Invarabil discuția ajunge și la “cu ce ajungem în vacanță” subiect care în Romaia e o drama internă sfâșietoare. Starea proastă a căii ferate a făcut ca anul trecut, în plin sezon estival (la sfârsit de iunie) trenul interregio Arad – Mangalia să aibă nevoie de nu mai puțin de 24 de ore să ajungă la destinație. Intârzierea garniturii feroviare a fost de 8 ore. OPT ORE. Distanța Iași – Timișoara durează pe calea ferată 16 ore. (pentru comparație, distanța Munchen – Hamburg durează doar 5-6 ore). Rămân autoturismele și avionul – zborurile interne.
“Anul trecut a fost o provocare cu aceste zboruri interne – ele au fost reluate după foarte, foarte mult timp la Constanța. Au fost o provocare pentru că nu a fost chiar simplu să informăm turiștii că au și această posibilitate, să conștientizeze că zborul cu avionul nu e scump și că poate fi o alternativă viabilă la a veni 2 sau 3 persoane cu mașina din partea de vest sau din zona centrală a țării. Anul acesta suntem pe o consolidare de produs, lucrurile cred c-au mers relativ bine pentru că Blue Air a mărit frecvențele – de exemplu, pe Timișoara avem 3 frecvențe săptămânale comparativ cu două, anul trecut.
Similar și la Cluj, iar de la Oradea, anul trecut am avut un sigur zbor pe săptămâna iar anul acesta vor fi două zboruri pe săptămâna. Mai avem mult de muncit în zona aceasta, în a convinge cumva hotelierii să-ncercăm împreună să facem niște pachete adaptate strict pentru cei care vin cu avionul; este un proces care a-nceput dar mai avem mult de muncă în zona aceasta. Chiar și așa, pachetele cu avionul sunt practic total diferite față de pachetele standard pentru că vorbim de componenta de zbor, vorbim de componenta de transferuri, este totuși un alt produs” explică Aurelian Marin.
Zilele aceastea la Târgul de Vacanțe deschis la Pavilionul Expozițional, agențiile de turism culeg roadele vânzarilor prin sisemul “early booking”. Ne-am făcut un obicei din a-i întreba pe intervievații noștri unde-și petrec vacanțele și care sunt destinațiile (lor) de vis. În fond, cine poate să știe mai bine lucrurile astea decât un afacerist din domeniul turismului ? Aurelian Marin, spre exemplu, are o predilecție către Peninsula Iberică.
“Stilul meu de a merge în vacanță este des și cu vacanțe relativ scurte, 3-4 zile. Am programat o vacanță în sudul Spaniei unde am mai fost, dar îmi place foarte foarte tare. Am mai programat o vacanță în Portugalia pentru șase-șapte zile… De asemenea în fiecare an merg în Deltă (în ultimii patru ani am fost constant) și cred c-o să mai dureze foarte mulți ani această vacanță, în perioada Festivalului de Film “Anonimul” la Sf. Gheorghe. Complexul turistic de-acolo este extraordinar dar cu atât mai mult în perioada Festivalului este o atmosferă fantastică și o vacanță reușită acolo” a declarat pentru GoNEXT, Aurelian Marin, patronul de la Paradis Vacante de Vis.
Târgul de Turism de la Constanța este în plină desfășurare zilele acestea, iar vânzările early booking sunt pe un trend crescător. Creșterea se va accentua, spun vocile din piață, când vor apărea voucherele de vacanţă. Puteți să dați o fugă la Târg ca să vă căutați vacanța voastră de vis, la Pavilionul Expozițional din Mamaia. Programul de vizitare este zilnic între orele 10 și 19, excepție facând duminică (ultima zi) când programul este până la ora 16.00.
Be the first to comment