Cea de-a cincea ediție a Festivalului de film documentar fARAD s-a încheiat

fArad a ajuns la a V-a ediție

Cea de-a cincea ediție a Festivalului de film documentar fARAD s-a încheiat duminică, 7 octombrie. În acest an, fARAD a provocat publicul să vorbească despre intimitate și despre nevoia de apropiere, tematica acestei ediții, Trup/Suflet, fiind primită cu entuziasm și curiozitate de peste cei 1600 de spectatori. Din festival nu au lipsit titluri premiate la marile festivaluri (Berlin, Tribeca, HotDocs, Veneția sau IDFA) și peste jumătate dintre acestea au fost prezentate în premieră în România.

În avanpremiera festivalului, o dezbatere despre 100 de ani de creativitate în România, dedicată Centenarului, i-a avut ca participanți pe Laurențiu Damian, Mircea Mihăieș, Călin Man și Mona Nicoară, discuția fiind moderată de Corina Șuteu. S-a vorbit despre tradiția kinema ikon și importanța intelectuală și creativă a acestei mișcări de avangardă din Arad, despre viitorul noului val în cinema, despre rolul și locul artistului în societatea modernă, despre necesitatea modelelor în conturarea culturii interdisciplinare în artă și a unor spații generatoare de comunitate și dialog (precum cluburile și cenaclurile de altădată). Intervențiile complementare și pline de miez ale participanților au construit un dialog viu și plin de informații inedite pentru publicul prezent.

Deschiderea oficială fARAD cu filmul Touch Me Not al Adinei Pintilie – dublu recompensat anul acesta la Berlin cu Ursul de Aur și Premiul pentru debut și recent nominalizat la European Film Awards – a dat tonul unei ediții substanțiale și provocatoare. Președinta festivalului, Corina Șuteu, alături de Dana Pădurean Andreica, directoarea Centrului Municipal de Cultură Arad, au introdus seria de proiecții. Cum era de așteptat, filmul a fost întâmpinat de o sală plină de spectatori, curioși să descopere universul marginal al celor trei personaje antrenate de regizoare într-o intensă explorare a nevoii de intimitate și contact uman. Despre curajul de a realiza un astfel de film și necesitatea lui în peisajul filmului românesc au conversat, după proiecție, Mona Nicoară, directoarea artistică fARAD, și producătoarea Touch Me Not, Bianca Oana.

În a doua zi de festival, spectatorii au fost din nou provocați de Roll Red Roll, care abordează cultura violului în Statele Unite nu din unghiul victimei, ci al agresorilor – demers cu atât mai percutant cu cât în epoca Twitter-ului și a smartphone-urilor detaliile sumbre și imaginile explicite realizate de agresori sunt la ordinea zilei. Asupra acestei realități a insistat și Steven Lake, producătorul filmului, în discuțiile cu publicul arădean. Reacții puternice a stârnit și documentarul Artistul și perversa care, în ciuda titlului și a relației interrasiale extreme dintre protagoniști, rămâne „în esență, o comedie romantică”, după cum a spus Mona Nicoară în prezentarea filmului.

Mihai Dragolea, tânărul regizor român invitat anul acesta la fARAD cu PhoeniXXX, a oferit o altă perspectivă asupra protejării identității personajelor vulnerabile din filmul documentar, într-un dialog cu Oana Radu, producătorul FARAD. Regizorul nu a dorit ca acest documentar să fie arătat în București sau într-un circuit cinematografic deschis, preferând traseul festivalier, deoarece consideră că dezvăluirea protagonistelor, care lucrează în industria foarte înfloritoare de video-chat din România, trebuie să se adreseze unui public cu adevărat inițiat.

Entuziasmul sălii s-a soldat cu aplauze spontane la proiecția vibrantului Dream Boat. Sesiunea de discuții cu regizorul berlinez Tristan Ferland Milewski și cu realizatorul coloanei sonore, My Name is Claude, a fost un laudatio continuu din partea publicului, care a comentat inspirat pe marginea acestui documentar emoționant despre o croazieră libertină. Legătura strânsă dintre imagine și sunet nu a trecut neobservată, Tristan și Claude explicând felul în care a fost gândită coloana sonoră, realizată în paralel cu montajul, nu după finalizarea acestuia.

fARAD 5 s-a încheiat cu povestea unui „sexpert” de 94 de ani și un dialog picant cu Vaishali Sinha, regizoarea documentarului Ask the Sexpert, care locuiește în New York și se poate mândri deja cu cinci premii internaționale. Regizoarea a fost felicitată de publicul sedus de acest personaj inclasabil, Mahinder Watsa, ginecologul care face educație sexuală în țara Kama Sutrei.

Despre importanța unui festival de film documentar în Arad și programarea curajoasă a acestei ediții s-a discutat constant pe parcursul celor cinci zile de festival, din care nu au lipsit nici proiecțiile pentru copii sau pentru persoanele cu deficiențe de vedere. Chiar dacă publicul tânăr fost majoritar, surpriza a venit de la o spectatoare între două vârste, care nu a ratat niciun film din cadrul acestei ediții și care i-a felicitat pe organizatori pentru selecție.

De prezența invitaților speciali au profitat din plin și participanții Laboratorului fARAD, program destinat tinerilor cineaști, demarat la ediția din 2016. Laboratorul abordează practic relația dintre componenta tehnică și cea artistică a documentarului creativ de cinema. Seminarul de sunet susținut de Dana Bunescu și masterclass-ul susținut de Tristan Ferland Milewski și My Name is Claude despre rolul muzicii în filmul documentar au fost adevărate hituri în rândul participanților, muzicianul făcând furori și la electrizanta petrecere de închidere pe care a animat-o până în zori.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*