Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o amplă acțiune de control ce a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian ale Blue Air Aviation SA.
Potrivit ANPC, comisarii au verificat inițial situația zborurilor anulate în perioada 15 iunie – 30 august și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06 septembrie până în 10 octombrie.
În ciuda desfășurării greoaie a cercetării, cauzată de reacțiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigației, concluziile analizării situației au fost definitivate. Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acțiune sau omisiune care contravine legislației care protejează interesele consumatorilor și care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care își au reședința în cel puțin două state membre diferite de statul în care își are originea sau a avut loc acțiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acțiunea sau omisiunea în cauză.
„Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă… Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse ar fi trebuit să execute, în condițiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN 1. Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare. Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă. Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele. La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici. Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate”, a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu.
Concluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:
- operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autoritățile competente;
- în perioada analizată, respectiv 15 iunie – 12 septembrie, au fost afectați 150.227 de consumatori, din 23 state membre ale Uniunii Europene;
- practica operatorului economic a avut caracter repetitiv;
- valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 euro (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16 septembrie), respectiv 96.447.549,47 de lei (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16 septembrie), pentru perioada analizată și reprezintă doar valoarea biletelor achiziționate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare;
- rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7 la sută din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 euro (0,6 la sută din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 euro)
- un procent de 9,8 la sută din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 euro s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a două amenzi contravenționale, una în cuantum de două milioane de euro, echivalent în lei la cursul din 04 octombrie, pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta în valoare de 200.000 de lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 de lei.
Acestora li se adaugă sancțiuni complementare după cum urmează:
- se dispune măsura de remediere;
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora;
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
Be the first to comment