O seară fabuloasă și un al “doilea episod” minunat al festivalului “European Music Open” de la Oradea! Scriitori de renume, cărți deosebite, concerte de excepție cu dirijori de peste mări și soprane venite de la Metropolitan din New York!
Oradea strălucește zilele acestea în constelația evenimentelor culturale și atrage un public de excepție, pentru un turism de calitate. Turismul cultural începe să-și arate conturul și dimensiunea în orașul de pe Crișul Repede odată cu festivalul de mare ținută care-l consacră în ochii vizitatorilor.
Scriitorul româno-canadian Călin-Andrei Mihăilescu, profesor de literatură comparată şi filosofie, a prezentat în seara zilei de 20 iunie 2018 patru cărţi (trei ale prietenilor săi şi una personală).
“E pentru a treia oară când sunt la Oradea la European Music Open, îl cunosc bine pe directorul artistic, pe Alexandru Badea care este un important artistic liric român, deși trăiește în Austria și discutând apropos` de concept, am fost foarte bucuros să văd că vrea să lărgească spectrul artelor și vrea să meargă și către artele plastice și către cele verbale.
Festivalul aflat la a treia ediție crește foarte frumos și sper că Oradea își dă seama mai ales de artiștii lirici pe care Alexandru Badea îi aduce aici și care sunt de o foarte mare clasă. Sper ca la un moment dat, Oradea să aibă în festivalul ăsta ce are Sibiul în festivalul de teatru sau ce are Clujul în TIFF” a declarat pentru GoNEXT scriitorul Călin-Andrei Mihăilescu.
Umorul şi elocvenţa cu care scriitorul Călin-Andrei Mihăilescu i-a învăluit pe turiştii şi localnicii prezenţi în atmosfera medievală a cetăţii Oradei au captivat atenţia timp de mai bine de o oră.
“Ingrendientul literar face parte din construcția festivalului pentru că ne dorim ca acest festival să fie o umbrelă a muzicii în principal, sub care să aducem în Oradea cele mai importante valori culturale, și aici evident vorbim de carte, de limbă… Considerăm că Festivalul trebuie să fie ca un magnet care să atragă mai multe fațete ale culturii, nu doar muzica. Muzica va defini festivalul până la urmă” spune Mihai Jurca, director al festivalului “European Music Open”.
Atmosfera magică din Oradea s-a mutat în cea de-a treia zi a festivalului “European Music Open” la Catedrala Romano-Catolică, cel mai mare edificiu baroc din ţară, pentru un recital extraordinar de muzică clasică „Wagner vs. Bruckner”.
Invitatul de onoare al orașului a fost un japonez cu faimă mondială: dirijorul Shuya Okatsu, care a colaborat în cariera lui cu Placido Domingo, Mirella Freni, Sheryl Milnes, Eva Marton, René Kollo, Francisco Araisa, Ingvar Wixell, Seiji Ozawa și cu Dennis Russel Davies. Dirjorul Shuya Okatsu a evoluat la pupitrul Orchestrei și al Corului Filarmonicii de Stat din Oradea. Sub bagheta lui orchestra simfonică orădeană, patru solişti invitaţi plus corul filarmonicii au interpretat pentru prima dată în ultimii 50 de ani în România, monumentala lucrare “Te Deum” a compozitorului austriac Anton Bruckner.
“Sunt pentru prima dată în România și implicit aici la Oradea, iar festivalul acesta adună laolaltă diferite stiluri de muzică, inclusiv flamenco și cred că este o idee foarte bună. Am fost foarte fericit să dirijez Te Deum-ul lui Bruckner și cele două bucăți de Wagner – a fost o experiență grozavă iar publicul a fost minunat! Sunt fericit!”, a declarat după concert dirijorul nipon, Shuya Okatsu.
Au venit sute de orădeni care au umplut catedrala barocă, să asculte cele două lucrări de Richard Wagner: preludiul la Lohengrin şi Uvertura operei “Tannhauser”. Iar printre cei patru solişti invitaţi de Alexandru Badea la Oradea, s-a numărat și soprana Brigitta Kelle.
“Este un eveniment extraordinar, sunt deosebit de onorată și fericită că am primit această invitație pentru acest eveniment și concert (în martie am primit invitația din partea dlui Alexandru Badea). A fost o piesă extraordinară și mă bucur că am putut să mă întorc în orașul meu natal de unde am pornit, unde am început să cânt, tot așa în biserici copil fiind și după aceea am parcurs un drum lung și nu foarte ușor. Sunt mai tot timpul în turneu și mă bucur că în acest an am fost puțin mai liberă ca să accept acest eveniment.
Eu cred că Oradea are mare nevoie de acest eveniment ca să aducem turism de elită; cred că și oamenii din Oradea sunt înfometați de așa ceva, au o dorință mare de a asculta asemenea concerte cu acest fel de muzică clasică, mai ales că avem o așa catedrală minunată unde vocile răsună în acest fel… Oricum emoția e foarte mare, aici la Oradea; la Metropolitan în New York n-am avut emoțiile de aici!” a mărturisit pentru GoNEXT soprana Brigitta Kelle.
A treia seară a festivalului i-a lăsat pe mulți fără cuvinte. L-am întrebat pe Alexandru Badea, directorul artistic al “European Music Open” dacă i-a ieșit așa cum și-a dorit.
“Nu știu, pentru că n-am fost înăuntru, în biserică; eu am fost pe post de portar aici în spatele bisericii, pentru că era asemenea îmbulzeală și lumea venea… E totuși biserică, nu e sală de concert și veneau și în timpul concertului și a trebuit să fac pe portarul și să-i rog să între înceet… și era lumea încântată și cuminte. Deci nu prea știu să vă spun cum a fost concertul, dar faptul că a trebuit să se pună atâtea scaune suplimentare ca o parte, măcar, din cei ce stăteau în picioare să reușească să stea, cred că … am avut bucuria unei seri faine” a spus tenorul Alexandru Badea.
Festivalul continuă în a patra zi cu recitalul extraordinar “The Sound of Musical”, susţinut în Catedrala greco-catolică Sf. Nicolae de Corul de Copii Radio, desemnat în 2004 Ambasadorul Cultural al Uniunii Europene, sub bagheta dirijorului Voicu Popescu. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.
Be the first to comment