FOTO VIDEO Oradea devine capitala culturii românești. Festivalul “European Music Open”, deschis cu expoziția pictorului Ion Grigorescu

Deschiderea expoziției pictorului Ion Grigorescu, la European Music Festival. FOTO Adrian Boioglu
Deschiderea expoziției pictorului Ion Grigorescu, la European Music Festival. FOTO Adrian Boioglu

O locație elegantă atrage evenimente de clasă, iar evenimentele de clasă atrag turiști pe măsură. Aceasta este lecția pe care o predă Oradea turismului românesc. Zilele acestea orașul de pe Crișul Repede găzduiește un festival impresionant de artă în toate formele ei: se numește European Music Open, iar denumirea ar putea duce puțin în eroare, pentru că organizatorii au pregătit nu doar concerte, ci și pictură sau discuții colocviale.

La Muzeul Țării Crișurilor a vernisat celebrul pictor Ion Grigorescu sub genericul “Opera pictată: 1963 -2017”, curatorul expoziției fiind Erwin Kessler.

Expoziţia lui Ion Grigorescu, găzduită de Muzeul Ţării Crişurilor din Oradea, prezintă publicului toate cele 6 capitole cronologice și tipologice în care a fost împărțită opera pictată a autorului, de la începuturile sale până în prezent, combinând pictura cu fotografia, cu sculptura, cu instalația sau cu enunțul conceptualist. Pentru că Ion Grigorescu nu este “doar” un pictor, ci și un restaurator de biserici și un inovator în domeniul artei plastice.

Piesă centrală a simezei este pictura intitulată “Sugrumarea postelnicului Cantacuzino”, operă care ilustrează tema credinței, a sacrificiului și a trădării, urmărită de autor prin invocarea unor personaje istorice care au avut parte de o soartă tragică.

“E una dintre puținele lucrări ale lui Ion Grigorescu de dimensiuni mari, pe pânză. A fost inițial concepută ca un obiect care se pune pe perete – o falsă frescă.

Ion Grigorescu este un restaurator de biserici, iar unele teme ale sale erau necanonice; “Sugrumarea postelnicului Cantacuzino”, postelnic care nu este sfânt, n-avea ce căuta într-o biserică, dar este un sfânt propriu. Este un sacrificiu (cu juvăţul, fără să fie dorit sau urmărit – cade peste tine) fără să ajungi martir ca Brancovenii, înțelegeți? Au existat mai mulți martiri și mai multe feluri de martiraj: există un martiraj tăcut, dezgustător – sugrumat cu juvăţul – de altfel asta și arată, ați văzut, învineţirea… el moare în continuu sugrumat.

Este extrem de intens, nu avea ce căuta într-o biserică, este o pictură mai mult pentru sine, și spune multe despre sacrificul fiecăruia” explică Erwin Kessler, curatorul expoziției, pentru GoNEXT.

Expoziția de la Muzeul Țării Crișurilor se constituie în jurul unei structuri compuse din imaginile realizate de Ion Grigorescu, una din preocupările lui centrale fiind explorarea raportului dintre individ și autoritatea politică. Artistul comentează statutul pictorului în ierarhiile sociale, dar face și incursiuni istorice care își găsesc o rezonanță în biografia personală. Expoziţia orădeană facilitează întâlnirea dintre publicul iubitor de artă şi mediul artistic, care crează şi expune. Iar Oradea e o mai veche cunoștință de-a artistului.

“Eu am mai fost prin Oradea de mai multe ori, ultima oară prin ’78. Mă plimbam cu niște prieteni și trecând pe lângă cetate văd o sentinelă și mi s-a părut atât de frumos (cetatea-și-sentinela) încât am fotografiat-o. Imediat din cetate au ieșit niște militari care mi-au scos filmul și l-au voalat… Totuși, Oradea a fost întotdeauna iubitoare de cultură, cum a fost și Clujul, cum a fost și Timișoara și tot Ardealul, în general. (Mi-amintesc satele unde era Vasile Cazăr, desenatorul, în Maramureș… )

Reporter: De-ar fi să alegeți o operă de aici, care vă definește cel mai mult… care ar fi aceasta?

Ion Grigorescu : Poate ultima, asta mare de tot, cu anatomia… E mai aproape de ceea ce lucrez acum și nici eu nu o știu foarte bine (de-aia o și lucrez ca să o stăpânesc, să o dezvolt). E ca o anatomie a sufletului, sau o legătură între suflet și anatomie” spune pictorul Ion Grigorescu.

Pictorul Ion Grigorescu la European Music Open, Oradea. FOTO Adrian Boioglu

Pictorul Ion Grigorescu și-a expus lucrările la cele mai importante manifestări artistice mondiale, de la Documenta de la Kassel (2007) la Bienala de la Veneția, (1997 și 2011), iar lucrările sale fac parte din colecțiile unora dintre cele mai importante muzee ale lumii: Muzeul de Artă Modernă din New York (MoMA), Centrul Pompidou din Paris și galeria Tate Modern din Londra.

A participat la 300 de expoziții de grup și a avut 42 de expoziții personale în România și în străinătate. E greu de cuantificat succesul de-o viață și mărimea operei sale. Ultima expoziție, înainte de această de la Oradea a fost la București. L-am întrebat pe curatorul Erwin Kessler cum a reușit să “concentreze” expoziția de la București în vernisajul orădean, vizibil mai mic.

“Bună întrebare! Practic nu am concentrat-o: am ales lucrările fără de care nu se putea țintui fiecare perioadă a lui Ion Grigorescu, iar la ele am adăugat această capodoperă pe care o avem în spate, pe care am reușit să o recuperăm din Elveția. Nu mi-a fost greu să o concentrez, dar mi-a fost greu să aduc ceva în plus. Și sunt foarte bucuros că am reușit” spune cu satisfacție Erwin Kessler.

Așadar, festivalul European Music Open începe în forță la Oradea cu un “greu” al artelor plastice românești. Urmează zile de foc pentru organizatori și adevărate regaluri culturale pentru turiști și pentru localnici.

“Pe 20 iunie 2018 avem o lansare de carte a lui Călin Andrei Mihăilescu, pe urmă intrăm în zona muzicală a Festivalului începând cu un Bruckner la Catedrala Catolică din complexul baroc, urmând să avem o seară de flamenco în teatrul “Regina Maria”. Vom avea și un concert al Corului Radio de copii în catedrala greco-catolică de această dată din centrul orașului și o seară, un colocviu, o discuție, pe teme actuale, a baritonului George Petean cu prezentatorul emisiunii TVR, “Garantat 100%” – Cătălin Ștefănescu.

Festivalul continuă în ziua de sâmbătă, 23 iunie 2018, cu un concert de jazz în sinagoga neologă Sion – un centru cultural remarcabil în Oradea și se va încheia cu un recital extraordinar al Corului Madrigal în teatrul “Regina Maria”, urmat de o masă pe care o vom oferi participanților la festival.

E o ediție bogată cu mai multe zile de festival în acest an și cred că e deja o confirmare a unui eveniment cultural important în Oradea” ne-a declarat Mihai Jurca, directorul fesivalului.

Nu e întâmplător că acest uriaș Festival de artă și cultură “European Music Open” se desfășoară la Oradea. Orașul de pe Crișul Repede face de câțiva ani eforturi mari și vizibile de îmbunătățire a infrastructurii, de renovare a obiectivelor istorice. Oradea construiește facilități turistice și atrage investitori. Oradea se află în plin proces de modernizare și dezvoltare și devine un oraș tot mai atractiv, mai plăcut de trăit și experimentat, atât pentru locuitorii săi cât și pentru turiști. Capitala județului Bihor tinde să devină un brand local, iar turismul cultural, elitist începe să se orienteze către Oradea. Turismul cultural este cel care oferă turiștilor mai multe informații despre istoria, cultura și civilizația locului.

Alte țări au făcut demult pași pe acest drum al turismului cultural. Să luăm doar exemplul Poloniei, care e mai aproape de noi: Polonia are unele drintre cele mai populare circuite de turism cultural – „Pe urmele lui Chopin” (singurul circuit care include şi participarea la un concert din opera compozitorului) şi circuitul istoric la castele și clădiri de marcă din ţările Baltice denumit „Jewels of the Baltic”.

Avem de unde învăța. De la orădeni.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația GoNEXT, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe GoNEXT.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*