Ministrul Turismului a iscat reacții de nemulțumire din partea agențiilor de turism după ce și-a asumat proiectul privind garantarea pachetelor turistice

Cuplu în vacanță. FOTO Adam Kontor
Cuplu în vacanță. FOTO Adam Kontor

Ministerul Turimului a anunțat că de acum asigură protecție 100% pentru turiști, iar România scapă de infringenment. Este vorba de transpunerea Directivei 2302/2015 privind garantarea pachetelor turistice, un proiect legislativ proaspăt adoptat de Executiv.

Potrivit noilor prevederi,agentul economic poate să-și aleagă forma de garantare, fie că este asigurare, scrisoare de garanție bancară sau fond mutual, soluții care pot fi cumulate sau pot fi folosite individual. Important este ca pachetul să fie asigurat.

Odată cu implementarea ordonanței, ministerul a introdus noi măsuri de protecție pentru turiști. În primul rând, este asigurată rambursarea integrală a pachetelor turistice în cazul insolvenței agențiilor de turism. În plus, noul proiect legislativ prevede repatrierea de urgență a turiștilor rămași în afara țării din cauza insolvenței agenției. În plus, ca măsură suplimentară pentru protecția turiștilor este anunțată și modificarea condițiile de licențiere pentru agențiile de turism. Astfel, operatorii economici titulari ai licențelor de turism pentru activitatea de organizare sunt obligați să aibă un capital social de cel puțin 25.000 de lei. În prezent, pentru licențierea operatorilor economici este necesar un capital de 200 de lei.

„Am reușit astăzi ceea ce nimeni nu a avut curaj să facă până acum. Deși stăm cu sabia deasupra capului încă din 2014, odată cu prima directivă care ne obliga să intensificăm măsurile de protecție pentru turiști, niciun ministru nu a îndrăznit să implementeze rambursarea 100% a pachetelor plătite de turiști și neexecutate de agențiile de turism cu probleme. Mesajul este clar: Nu mai permitem ca turiștii români să fie furați! Până acum, agențiile de turism puteau vinde pachete turistice de ordinul milioanelor de euro, iar în cazul în care se ajungea la insolvență, păgubiții erau trimiși la polița de asigurare care, conform legislației de acum, este de 50 de mii de dolari. Cu alte cuvinte, românii înșelati nu erau despăgubiți, rămâneau și fără bani, și fără vacanță. Doar așa putem evita să mai ajungem în situații precum cea de la Omnia, unde patronul a folosit în alt scop banii oamenilor, iar turiștii nu și-au recuperat nici astăzi pagubele suferite” a declarat Ministrul Turismului, Bogdan Trif.

Cele transmise de minister și ministru implicit, a provocat reacțiile celor din domeniu, care nu sunt deloc mulțumiți de cele asumate.

„Adică noi, mii de agenții de turism din țara asta, înșelăm clienții, le luăm banii și îi lăsăm fără vacanțe, iar Ministerul vine pe un cal alb acum și salvează banii românilor, de “hoții ăștia de la agenții??” Păi, nu va suparăți, domnule ministru, nu cumva noi, ANAT, suntem cei care vă cerem, de peste 7 ani, să adaptăm schema de garantare a pachetelor turistice, conform cerințelor Directivei Europene? Eram eu însămi Președinte ANAT, și după mine alți colegi și alți colegi, care am luptat de atâția ani, cerându-vă să corectam o situație în care funcționăm de atâția ani și care, evident, nu asigură vacanțele clienților noștri – situație pe care statul a ignorat-o total, în ciuda tuturor cererilor repetate ale ANAT și în ciuda legislației europene! Da, au existat turiști păgubiți (de regula posibilele pagube în urma insolvenței organizatorilor au fost preluate de agențiile revânzătoare), dar aceștia ar fi putut și pot chiar și acum să se îndrepte împotriva statului român pentru despăgubiri, pentru că SINGURUL vinovat pentru aceste cazuri este chiar statul român! Mi se pare un atac la adresa a mii de agenții de turism cu activitate corecta și loială normelor de etică profesională și legală din țara asta, să citesc asemenea fraze într-un comunicat al unui minister al turismului!“, spune Corina Martin, deținătoarea agenției de Turism Mistrat Tours.

Aceasta precizează că de fapt nu se poate aplica nimic pentru că nu exista norme de aplicare,  ordonanța fiind doar un copy/paste după directiva europeană.

„Și dacă tot pretinde, acest Comunicat, că s-a rezolvat toată problema și gata, hocus – pocus am asigurat turiștii români, să ne spună Ministerul CUM? Că noi, agențiile de turism, nu am înțeles! Unde și cum ne asigurăm? Care sunt mecanismele? Unde sunt ele prevăzute? Asta înseamnă ca am rezolvat ceva, cu adevărat în industrie, sau am dat un comunicat sa aruncam gunoiul sub preș ?! Mai pe înțelesul turiștilor noștri, spun doar că, de fapt, nu s-a rezolvat nimic“, a precizat Corina Martin.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*